En checklista att följa när en anställd ska tjänstgöra utomlands

De kollektivavtalade försäkringarna gäller i regel när en anställd arbetar utomlands för arbetsgivarens räkning. Den anställda fortsätter också vanligtvis att vara socialförsäkrad i Sverige under utsändningstiden. Checklistan hjälper dig med vad du ska göra och tänka.


CHECKLISTA ARBETARE
1

Planera utlandstjänstgöringen tillsammans med din anställda. Beroende på hur länge och i vilket land tjänstgöringen äger rum så gäller följande:

  • Den anställda är fortsatt socialförsäkrad i Sverige om arbetsperioden inom EU/EES är max 2 år. För övriga länder gäller vanligtvis max 1 år.
  • De kollektivavtalade försäkringarna fortsätter vanligtvis att gälla vid utlandstjänstgöring.
2

Anmäl till Försäkringskassan.

  • Om den anställda ska arbeta i ett land inom EU/EES i max två år, ska du tillsammans med den anställda anmäla till Försäkringskassan och begära ett utsändningsintyg med hjälp av blankett 6220.

Begär utsändningsintyg

  • Om den anställda ska arbeta i ett land utanför EU/EES ska du kontakta Försäkringskassan för att få information om aktuella blanketter.
3

Om den anställda lämnar svensk socialförsäkring (se punkt 1) ska du anmäla till Fora. Den anställda kompenseras för bortfall av svensk sjukpenning samt allmän ålders- och efterlevandepension genom avtalsförsäkringarna.

Anmäl till Fora

4

Svenskt Näringsliv rekommenderar arbetsgivare att också teckna en särskild läkekostnadsförsäkring (LFU) för arbetare som tjänstgör utomlands.

Mer information om läkekostnadsförsäkring (LFU).

Vi hjälper arbetsgivare att ha koll på kollektivavtalad försäkring och pension.

I vilken roll besöker du sidan idag?

För dig som vill veta mer...

Försäkringsskyddet för anställda enligt lag och kollektivavtal vid utlandstjänstgöring.

Läs mer