En checklista att följa vid dödsfall

När en anställd har avlidit rekommenderar vi att du hjälper till att informera de anhöriga om vilka ersättningar de kan ansöka om. Se filmen eller läs checklistan som hjälper dig med vad du behöver göra och tänka på när det gäller de allmänna och kollektivavtalade försäkringarna.


checklista arbetare

Se filmen

En kort film om vad du ska tänka på när en anställd har avlidit.

1

Informera de efterlevande om att de vid dödsfall kan de få ersättning från Tjänstegrupplivförsäkring (TGL) genom att anmäla till AFA Försäkring på blanketten "Anmälan dödsfall TGL".

Ladda ner blanketten här

Tipsa efterlevande om webbplatsen efterlevandeguiden.se som har samlat det viktigaste som man behöver tänka på när en närstående gått bort.

2

Bekräfta till AFA Försäkring att den avlidna har varit anställd hos dig på blanketten "Anmälan dödsfall TGL".

3

Om dödsfallet beror på en arbetsskada ska du göra en anmälan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket på deras gemensamma webbplats anmalarbetsskada.se.

4

Vid dödsfall på grund av arbetsskada kan de efterlevande söka ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) hos AFA Försäkring.

Bekräfta anställningen hos AFA Försäkring om dödsfallet beror på en arbetsskada och de efterlevande sökt ersättning.

Bekräfta anställningen

5

Avtalspensionen SAF-LO betalas till familjen om den avlidna har valt familjeskydd och/eller återbetalningsskydd.

Vi hjälper arbetsgivare att ha koll på kollektivavtalad försäkring och pension.

I vilken roll besöker du sidan idag?