En checklista att följa när en anställd råkat ut för en arbetsskada

Har en anställd drabbats av någon form av arbetsskada? Som arbetsskada räknas arbetsplatsolyckor, olyckor vid färd till och från arbetet, arbetssjukdom och smitta. Den kollektivavtalade Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada (TFA) från AFA Försäkring gäller för både arbetare och tjänstemän. AFA Försäkring och/eller Försäkringskassan utreder och bedömer rätten till ersättning när den anställda anmält en arbetsskada.


CHECKLISTA Arbetare

Se filmen

En kort film om vad du ska göra när en anställd råkat ut för en arbetsskada.

1

Anmäl alltid arbetsskadan på anmalarbetsskada.se. (Försäkringskassans och Arbetsmiljöverkets gemensamma webbplats).

Anmäl här

2

Informera arbetsplatsens skyddsombud om att arbetsskadeanmälan är gjord samt ge den anställda en kopia av anmälan.

3

Be din anställda som råkat ut för skadan att anmäla och söka ersättning hos afaforsakring.se. Om olyckan har skett med ett trafikförsäkringspliktigt fordon, ska ersättning sökas från trafikskadeförsäkringen istället för hos AFA Försäkring.

Om olyckan orsakat tandskada bör den anställda även söka ersättning hos Försäkringskassan.

4

När du får en avisering från AFA Försäkring att den anställda har gjort en anmälan ska du bekräfta anställningen. Det gör du genom att logga in på arbetsgivarsidorna och svara på några frågor.

Bekräfta anställningen

5

AFA Försäkring påbörjar nu sin handläggning av anmälan. Den anställda kan följa sitt ärende genom att logga in på Mina sidor på afaforsakring.se.

6

AFA Försäkring lämnar besked till den anställda om eventuell ersättning för till exempel inkomstbortfall, merkostnader eller sveda och värk.

Vi hjälper arbetsgivare att ha koll på kollektivavtalad försäkring och pension.

I vilken roll besöker du sidan idag?