Guide att följa när en anställning ska upphöra vid arbetsbrist

När företaget måste säga upp en eller flera anställda på grund av arbetsbrist ger de kollektivavtalade försäkringarna ett extra stöd till den uppsagda och dig som arbetsgivare. För att underlätta omställningen finns Trygghetsfonden TSL för arbetare och TRR Trygghetsrådet för tjänstemän. Checklistan beskriver vad du ska göra och behöver tänka på.


checklista arbetare
1

Du bör vända dig till ditt arbetsgivarförbund  för rådgivning innan du meddelar en uppsägning. Ditt arbetsgivarförbund hjälper dig med förhandlingen med aktuellt fackförbund.

2

När förhandlingen är klar ansöker du tillsammans med det lokala facket på Trygghetsfonden TSLs hemsida för omställningsstöd till den uppsagda. Vissa villkor angående anställningstid och ålder måste vara uppfyllda för att omställningsstödet ska gälla.

Anmäl till Trygghetsfonden TSL

3

Den uppsagda kan ansöka om  Avgångsbidrag (AGB) hos AFA Försäkring. Vissa villkor måste vara uppfyllda när det gäller anställningstid och ålder för att försäkringen ska gälla.

4

Bekräfta anställningen till AFA Försäkringen när den uppsagda ansökt om Avgångsbidraget (AGB).

Bekräfta anställningen

5

Fyll i ett arbetsgivarintyg så den uppsagda får rätt till ersättning från A-kassa. Det är ett krav om den anställda som är uppsagd begär detta. Du hittar information på arbetsgivarintyg.nu.

6

Ändra företagets preliminära lönesumma hos Fora så att du får rätt belopp på kommande fakturor.

Rapportera här

Vi hjälper arbetsgivare att ha koll på kollektivavtalad försäkring och pension.

I vilken roll besöker du sidan idag?