En checklista att följa när en anställning ska upphöra vid arbetsbrist

När företaget måste säga upp en eller flera anställda på grund av arbetsbrist ger de kollektivavtalade försäkringarna stöd och trygghet till den uppsagda och dig som arbetsgivare. Trygghetsfonden TSL hjälper arbetare och omställningsorganisationen TRR hjälper tjänstemän i omställningen. Se filmen eller läs checklistan som beskriver vad du ska göra och tänka på.

Arbetare
  1. Du bör vända dig till ditt arbetsgivarförbund  för rådgivning innan du meddelar en uppsägning. Ditt arbetsgivarförbund hjälper dig med förhandlingen med aktuellt fackförbund.
  2. När förhandlingen är klar ansöker du tillsammans med det lokala facket på Trygghetsfonden TSLs hemsida för omställningsstöd till den uppsagda. Vissa villkor angående anställningstid och ålder måste vara uppfyllda för att omställningsstödet ska gälla.

    Ansök till Trygghetsfonden TSL

  3. Den uppsagda kan ansöka om  Avgångsbidrag (AGB) via blankett hos AFA Försäkring. Vissa villkor måste vara uppfyllda när det gäller anställningstid och ålder för att försäkringen ska gälla.
  4. Som arbetsgivare ska du fylla i en del av blanketten när den uppsagda ansöker om Avgångsbidraget (AGB).

    Blankett för ansökan AGB

  5. Fyll i ett arbetsgivarintyg så den uppsagda får rätt till ersättning från A-kassa. Det är ett krav om den anställda som är uppsagd begär detta. Du hittar information på arbetsgivarintyg.nu.
  6. Ändra företagets preliminära lönesumma hos Fora så att du får rätt belopp på kommande fakturor.

    Rapportera här

Tjänstemän
  1. Du bör vända dig till ditt arbetsgivarförbund för rådgivning innan du meddelar en uppsägning. Ditt arbetsgivarförbund hjälper dig med förhandlingen med aktuellt fackförbund.
  2. Arbetsgivaren kan ansöka till TRR när medarbetaren har blivit uppsagd eller riskerar att bli det. Anmälan till TRR för omställningsstöd och eventuell avgångsersättning (AGE) görs av både av dig och den uppsagda. Vissa villkor som gäller ålder och anställningsstid måste vara uppfyllda för att försäkringarna ska gälla.

    Ansök till TRR

  3. TRR stöttar dig som arbetsgivare under omställningsfasen genom bland annat rådgivning och informationsmaterial.
  4. Avanmäl den uppsagda hos Collectum.

    Avanmäl här

  5. Fyll i ett arbetsgivarintyg så den uppsagda får rätt till ersättning från A-kassa. Det är ett krav om den anställda som är uppsagd begär detta. Du hittar information på arbetsgivarintyg.nu.