Arbetsgivarens kom-ihåg när en anställd är sjuk

Publicerad tisdagen den 1 oktober 2019

När en anställd är sjukskriven har du som arbetsgivare ofta en hel del att tänka på. Vår checklista och film hjälper dig att inte missa något.

Kollektivavtalad sjukförsäkring och arbetsgivarens möjligheter till stöd är bara några exempel på saker att tänka på när en eller flera anställda är sjukskrivna.

Extra ersättning

De kollektivavtalade försäkringarna kompletterar ersättningen från Försäkringskassan vid sjukdom. I många fall glöms det bort, eftersom en anställd arbetare som är sjukskriven själv ska anmäla och söka ersättning hos AFA Försäkring. Påminn gärna om försäkringen och möjligheten till ersättning.

När det gäller en tjänsteman är det arbetsgivaren som ska göra en sjukanmälan till Collectum.

Möjligheter till bidrag och stöd

Försäkringskassan och AFA Försäkring erbjuder bidrag och stöd för att hjälpa arbetsgivaren att förebygga och förkorta sjukfrånvaro.

Använd vår checklista

Här finns en komplett lista över vad du behöver tänka på.

Checklista sjukdom