arbetare Administration när en anställning upphör vid arbetsbrist

Praktisk checklista för administrationen kring de allmänna och kollektivavtalade försäkringarna när en anställd blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Både vad du som arbetsgivare ska göra och vad din anställda förväntas göra.

Du som arbetsgivare ska:

Kom också ihåg:

  • Vi rekommenderar dig som är medlem i ett arbetsgivarförbund att vända dig dit för rådgivning inför lokala förhandlingar med ett fackförbund.
  • Du fyller i ett arbetsgivarintyg som stöd för ersättning från A-kassa. Det är ett krav om den anställda som är uppsagd begär detta. Du hittar information på arbetsgivarintyg.nu.

Din anställda ska:

  • Ansöka om Avgångsbidrag (AGB) hos AFA Försäkring, en ersättning i form av ett engångsbelopp, som man kan ha rätt till under vissa villkor.

Vi hjälper arbetsgivare att ha koll på kollektivavtalad försäkring och pension.

I vilken roll besöker du sidan idag?